Diary Griekenland

Zoals de meeste wel weten zijn wij op vakantie geweest naar Griekenland. Wij vlogen op Athene en huurde daar een auto om rond te rijden. Een aanrader als je veel wilt zien in een “korte” tijd. In dit artikeltje geen ik een kleine inkijk in onze vakantie. Wat we deden, waar we sliepen en wat we aten natuurlijk.

Dag 1

Wij vlogen vanaf Eindhoven en ik moet zeggen dat ik dat prettiger en sneller vond gaan dat dat ik gewend ben op Schiphol. Van Eindhoven vlogen we naar Athene waar we een auto hadden geboekt. Een Kia Rio was het. We hadden van tevoren trouwens al de hotels geboekt omdat we toch wisten waar we heen wilde. Het verkeer is hier trouwens bizar! Je word langs alle kanten ingehaald, overal rijden scooters zonder helm en zonder beschermende kleding. Een tweebaansweg wordt makkelijk een vierbaans en zo zijn er vast nog meer dingen. Ook een dingetje: Je betaalt hier redelijk veel tol overal. Het zijn telkens maar kleine bedragen van minder dan 3 euro, maar je betaalt ze best vaak als je de route rijd zoals wij hem reden.

Leuk weetje: Tijdens onze reis hebben we nergens zoveel “pet shops” gezien als hier.

Vanuit Athene reden we dus dezelfde avond nog door naar Piraeus. Een havenstad die naast Athene ligt. Het hotel waar we verbleven was Queen Leriotes hotel en deze ligt helemaal onderin Pireaus. Aan het water dus met een heerlijk uitzicht op zee en vlakbij de visrestaurantjes. Wel een wat gehorig hotel (Onze buren hadden een erg leuke avond) en de bedden zijn (Overal in Griekenland) vrij hard.

Wij aten die avond bij een visrestaurantje en betaalde nog geen 25 euro voor 2 personen. Wat me opviel tijdens onze reis is dat je bij bijna elk restaurant een gratis dessertje krijgt. Vaak is dit een bakje Griekse Yoghurt met zelfgemaakte compote. Erg lekker! Wat je wel ziet zijn verkopers met van alles en nog wat die je wat proberen aan te smeren. Gelukkig niet te opdringerig, maar vind het altijd een beetje naar.

Parkeren is in Piraeus trouwens hetzelfde als in Athene centrum een enorme uitdaging. Je mag hier namelijk vrijwel overal parkeren en dat word dan ook gewoon gedaan. Ik heb erg creatieve manieren van parkeren gezien hier en in Athene.

Dag 2

Vanuit Piraeus besloten we helemaal naar het zuidelijkste puntje te rijden om de tempel van Posseidon te bekijken. Voor 8 euro mag je naar binnen en kun je genieten van een prachtig uitzicht (want op een berg) en een erg mooie tempel.

Daarna reden we naar de tempel van Artemis. Voor 6 euro kun je deze bekijken en de route ernaartoe heeft 2 kanten. Wij kozen natuurlijk de verkeerde en moesten heen door de wildernis.

Terug in ons hotel besloten we dat we uit eten in het centrum. Eerst liepen we ongeveer een half uur naar de grote haven om vervolgens door te lopen naar het centrum. We hebben daar erg lekker gegeten bij +ousia voor 15pp

Dag 3

Vanaf deze dag begon de hittegolf echt toe te slaan. Daardoor hebben we ook sommige geplande activiteiten niet helemaal gedaan zoals we zouden willen.

We reden vandaag van Piraeus naar Tolo. Onderweg kom je over het kanaal van Korinthe, wat wij natuurlijk straal voorbij reden waardoor we terug moesten. Vervolgens gingen we naar de opgravingen van Mycene. Doordat het zo warm was werd het afgeraden om echt omhoog te klimmen. Helaas hebben we dus alleen de lage opgravingen en het museum gezien daar. 12 euro kost dat.

Omdat we nog tijd over hadden reden we ook nog even door om het Epidaurus te zien. Erg indrukwekkend met een prachtige akoestiek. 12pp.

Uiteindelijk kwamen we in Tolo. Een erg leuk, klein badplaatsje waar je precies 1 dure supermark hebt.  Wel hebben we hier aan het einde van de middag nog even heerlijk gezwommen in de zee. De studio waar we verbleven lag 10 minuutjes wandelen van het strand en 20 minuten van het “centrum”. Een erg leuk plekje om te verblijven. Meraki Studio en Apartments heette het. Super gastvrij, gezellig barretje met zwembad. een soort minicamping.

Savonds aten we bij Sormos aan het water en dit was echt heerlijk. Zowel het eten als de gastvrijheid was perfect. Ik denk dat we ook hier weer ongeveer 35 euro kwijt waren

Dag 4

Door naar Mystras. Wij verbleven in nieuws Mystras wat naast het spookdorp Oud Mystras ligt. Ontzettend indrukwekkend, maar ook door de warmte niet helemaal naar boven kunnen klimmen. Deze bezichtiging kostte ook weer 12 euro.

Het byzantion hotel waar wij zaten was erg ruim, maar had helaas een minder goede airco dan de andere kamers. Dit voelde meer als klimaatbeheersing ipv ijskoude lucht. Wel hebben ze een heerlijk zwembadje waar de zwaluwen laag over het water scheren. Ook dit ontbijt was erg goed en het eerste ontbijt waar ze kwark hadden.

Verder is er in het dorpje niet erg veel te doen tenzij je van wandelen houd en het eten vonden wij hier ook het minst helaas.

Dag 5

Op dag 5 reden we naar Olympia. Dit duurde ongeveer 2 uur en onderweg reden we over een grote dam. Dit was erg indrukwekkend en zeker ook leuk om daar even uit te stappen en te kijken.

De archeologische site van Olympia kost 12 euro en is erg indrukwekkend om te zien. Je moet je bedenken dat hier jarenlang de allereerste olympische spelen zijn geweest. Erg groot om rond te lopen en vervolgens heb je ook nog 2 prachtige musea die je kunt bekijken.

Het hotel waar wij verbleven was hotel Pelops en bij dit hotel werden we erg hartelijk ontvangen en kregen we voor het eerst ook tips over de omgeving. Ook de kamers in dit hotel waren erg ruim en hadden een leuk balkon aan de straatkant.

We besloten naar Klio’s honeyfarm te gaan en dit was een van de leukste dingen van onze vakantie. Je gaat naar een grote boerderij met een enorme lap grond eraan en je wordt hartelijk ontvangen met kersen en wat te drinken. Vervolgens ga een superleuk gesprek aan over bijen, honing en alles wat erbij komt kijken en krijg je ook nog eens een rondleiding door de tuin. Je mag van alles proeven en krijgt allerlei lekkernijen voorgeschoteld. Het voelde alsof we gewoon gezellig bij vrienden in de tuin zaten te kletsen. De honing was ook nog eens overheerlijk dus natuurlijk kocht ik 2 potten. Dit is echt een aanrader als je in Olympa bent.

Ons hotel had een restaurant aangeraden waar we zouden kunnen eten met zonsondergang op een berg. Ik wilde dit natuurlijk en zo besloten we te eten bij hotel Europa. Ontzettend lekker, en ook weer niet duur. Iets prijzigere dan de rest, maar ook hier hebben we voor 45 euro met z’n tweeen heerlijk gegeten.

Dag 6

Vandaag reden we naar Delphi en besloten we onderweg even te stoppen in Patras toen we net de brug over waren. Dit zorgen voor een rustplek met een geweldig uitzicht aan het strand. Heerlijk

Ik was erg enthousiast omdat deze archeologische site erg mooi scheen te zijn. Delphi zelf bestaat uit ongeveer 2 hoofdstraten met wat zijstraatjes en is op wat restaurantjes na helemaal niet toeristisch. Naar de opgravingen lopen is nog best een eindje. Reken daar zeker een kwartier voor en vervolgens zeker 1,5 uur trappen lopen om alles te kunnen zien.

De tempel van Athena ligt trouwens nog een stukje verder lopen. Alles samen inclusief museum kost 12 euro en vond ik ook weer erg indrukwekkend om te zien. Er is veel teruggevonden en er staat overal goede uitleg bij zodat je echt begrijpt hoe de mensen toen dachten en leven.

Het hotel waar we zaten was hotel Kouros. De mensen die hier werken waren echt ontzettend gastvriendelijk en ook dit hotel had erg fijne airco. Wel was het een beetje gehorig, maar ik denk dat je dat met bijna alle hotels in Griekenland wel hebt.

In de avond aten we bij Taverne Dion op een trap tussen te 2 hoofdstraten in. Ontzettend lekker ook weer.

Dag 7

In Athene moesten we op zoek naar een parkeerplek. Je kan het hier wel vergeten om aan de straat te parkeren. Er zijn overal braakliggende terreinen waar je je auto kunt laten parkeren. Wij vonden dat niet helemaal prettig dus zochten een parkeergarage. Ook hier zijn er een aantal van. Wat wel opviel is dat je overal je autosleutel moet inleveren. Uiteindelijk hebben we dit gedaan en is alles prima verlopen, maar toch voelt dit wat vreemd om te doen. Het kostte bij ons 15 euro per nacht dus dat was zeker te doen.

Hotel Kimon Athens waar wij verbleven is een erg leuk hotel dat midden in de wijk Plaka ligt. Ontzettend leuk met leuke winkelstraatjes.

Deze dag hebben we vooral lekker rustig gedaan.  Wij waren het Griekse eten wat beu dus besloten te eten bij taqueria Maya. Super goede Mexicaans “Steetfood”

Dag 8

Alvast een tip voor sightseeing in Athene. Voor 30 euro kun je een kaartje kopen waarmee je meerdere dingen kunt bezichtiging. Koop deze het liefst niet bij het Akropolis want je staat daar gerust drie kwartier in de rij. Bij de tempel van Zeus daarentegen staat vrijwel niemand.

Ook kochten wij een 2 daagse ticket voor de hop on hop off bus. Zo krijg je wat informatie over de verschillende plekken waar je langs rijd en het is gewoon erg handig want je kunt overal op en af stappen. Deze kostte ons 16 euro voor 2 dagen. Wij hebben het rondje meerdere keren gedaan, gewoon omdat we het leuk vonden om lekker te zitten.

Hoewel het Akropolis ontzettend druk bezocht is is het wel een aanrader om heen te gaan. Het staat nog steeds deels in de steigers, maar je hebt een prachtig uitzicht over Athene.

Verder is Athene ontzettend leuk om gewoon doorheen te wandelen. Deze avond gingen we op zoek naar wat simpels en kwamen we bij Just made 33. Dit vonden we zo lekker dat we de volgende dag weer gingen. Overheerlijke pizza en clubsandwich.

Dag 9

Deze stond in het teken van rustig aan doen, wat winkeltjes kijken en misschien een leuk souvenirtje scoren. We wandelde nog wat en pakte alvast een deel van de koffer.

Dag 10

Vandaag vlogen we terug naar huis met gelukkig minder turbulentie dan de heenweg. Netjes de auto in kunnen leveren en hoewel we hem niet hadden gewassen was alles in orde. Waarschijnlijk zijn ze wel wat zand gewend daar.

We hebben op onze rit 2 x getankt voor ongeveer 80 euro totaal. Viel erg mee dus.

Al met al was dit onze vakantie. Ontzettend gaaf om dit allemaal een keer gezien te hebben. Voor ons was 10 dagen voldoende om alles te kunnen zien, maar wij zijn geen hele uitgebreide kijkers.

Hieronder volgen nog wat food foto’s. Gewoon omdat het kan 🙂